AGRHN

131226

Kategori: Allmänt

Jag vill prata profilbilder, främst om de som verkar på Facebook. Enligt mig finns det minst tre kategorier. 

1. Egobilden. Fotografen och modellen är samma person och oftast används mobiltelefonskamera. Bilden tas ofta i en spegel.

2. Vimmelbilden. Fotografen är en vän på en förfest eller en vimmelfotograf på krogen. Viktigt att komma ihåg är att vimmelbilden ska få dig att likna Beyonce eller någon annan Hollywoodkändis. Bilden tas oftast i början av kvällen då varken hår eller eventuellt smink riskerar att vara förstört. Miljö: Mörkt,så inga onödiga skavanker syns, ibland är bilden lite suddig för att få "den rätta vimmelkänslan".

3. Sport och naturbilden. Fotografen är en vän, ofta pojkvän/flickvän. Bilden tas en kylig höstmorgon eller en frostig vinterdag vid antingen ett motionsspår eller en uteplats. Modellen ska vara osminkad, ha en mössa, träningskläder samt ett brett leende med kaffetermosen i högsta hugg. Känslan ska vara "Kläder för väder".

Det finns såklart olika typer av bilder under en och samma kategori men de generella dragen brukar vara liknande. 

Nu till min poäng. Vissa profilbilder, framförallt de ur kategorin "Egobilden", kan vara så fruktansvärt dåliga. Personer kan vara hur snygga och fräscha som helst i verkligheten tar sedan fruktansvärt fula bilder på sig själva. Och detta kan störa mig något enormt. Det är allt från oskarpa bilder, till grodperspektivsbilder där personen i fråga ser ut att väga 50 kilo mer än i verkligheten.  Sen finns fenomenet "blixt i ansikte", vilket får de mest solbrända personer att se ut som albinos med blek hy och röda ögon. Och varför? Ser man inte hur man ser ut? Ser man inte att det inte är samma person på bilden som i spegeln? Jag fattar inte. Självklart finns det personer vars profilbilder får dem att se ut som fotomodeller och inte alls är rättvisa, men det känns väl aningen mer naturligt, att vilja vara snygg på sin profilbild. Det är därför jag inte förstår hur det kan vara så många människor med trippelhakor och röda ögon på sociala medier, när de egentligen är skitsnygga.